Op mijn brief met verdiepende vragen over zwerfafval aan Mevrouw Schoon van het hoofdkantoor van Albert Heijn krijg ik alweer een reactie. Mijn vragen waren heel concreet: welke acties gaat Albert Heijn uitvoeren om het zwerfafval met minstens 70 procent te verminderen en wat doen we met al die niet opgeraapte plastic verpakkingen die in het milieu terecht komen?


Helaas is de reactie van Mevrouw Schoon niet concreet. Ze heeft nog wel de Afdeling Woordvoering geraadpleegd staat in haar brief, maar dat leidt alleen maar tot nog meer woorden en geen daden en is slechts een herhaling van de intentieverklaring uit de eerste brief van Albert Heijn.

Teleurstellend dus. Ik zit met mijn handen in het haar. Hoe krijgen we de supermarktketen in beweging en tot actie?  Ik verwoord in mijn volgende reactie aan Albert Heijn dat ik hink op twee gedachten. Gedachte 1: het zal Appie worst wezen wat er met het zwerfafval gebeurt. Gedachte 2: Appie zit net als ik met de handen in het haar als je het hebt over het oplossen van het zwerfafvalprobleem.

Er gloort hoop 

Maar, zoals zo vaak als je het even niet meer ziet zitten, gloort er hoop aan de horizon. Ik zie een bericht over een innovatieve afvalbak, de B!N, een Holle Bolle Gijs die mensen beloont als ze er hun afval ingooien. Met een speciale B!N-app sparen consumenten voor korting of coupons die ze in de winkel kunnen inwisselen. Wat een vondst! Het prototype is inmiddels door een aantal hogescholen gemaakt en uitgeprobeerd. Ik kan niet wachten tot ik de eerste ‘dankjewel’ uit deze Holle Bolle Gijs zal horen. En via een app mijn digitale zegeltjes plak van Albert Heijn.


Wil je onze inspiratiemails met nieuwtjes en tips ontvangen?
Schrijf je dan in en geef je voorkeur aan:

Inschrijven Inspiratiemails

Blogs