Veel Ijsselsteiners kennen Marie José via de columns of Wijkoken in de wijktuin Achterveld, of de broodzakken. Zelf heb ik haar 2 jaar geleden voor het eerst ontmoet. Bij een vergadering over de milieukrant.

Ze bedacht die avond voor zichzelf een challenge:  5 mensen een katoenen broodzak uitdelen die ze ook echt zouden gaan gebruiken. Het werden al snel 12 broodzakken, 15 IJsselsteinse winkels, landelijke uitrol en momenteel zijn er wereldwijd al ruim 6000 broodzakken verspreid.

Prijs

In maart won ze de landelijke ‘kernmetpit’ prijs met het geweldige broodzakkenfilmpje. En afgelopen jaar zijn er al heel wat bio- en streekmarkten opgepimpt met het gezellige broodzakkenspel van het ‘broodzakkenteam’. Niet verwonderlijk dat zij met haar team momenteel genomineerd is voor de Duurzame top 100 van Trouw. Half oktober gaan we horen welke plaats ze staat.

Eigenlijk maakt me dat niet zoveel uit, misschien ben ik niet competitief genoeg ingesteld. Alleen al het gegeven dat er zoveel mooie initiatieven in Nederland zijn vind ik inspirerend. Ook een prijs vind ik niet belangrijk, de beweging die het teweeg brengt is de prijs. 

Ook gaat het mij niet om de broodzak zelf, gelukkig zegt Marie José dat ook. De kracht zit in hoe iets kleins kan uitgroeien tot zo’n grote beweging met enthousiaste mensen. Door bevlogenheid en positieve instelling. Het gaat om duurzame verbinding, en dat vind ik mooi.

Ik heb altijd een iets kleiner formaat katoenen zak in mijn tas. Dus niet voor een onverwachte broodaankoop. Wel voor 1000- en 1 spontane toepassingen. Een onverwacht geleend boek dat beter beschermd vervoerd wordt, geraapte hazelnoten en voor onverwachte snotteracties. Ik zal geen namen noemen. Tegen deze multifunctionaliteit kan de plastic zak of Kleenex niet op. Gelukkig zijn de katoenen zakken goed wasbaar!


KNIJ Inspiratiemails

Wil je onze inspiratiemails met nieuwtjes en tips ontvangen?
Schrijf je dan in en geef je voorkeur aan:

Inschrijven Inspiratiemails

Blogs